Zoeken in deze blog

Pagina's

zaterdag 1 juli 2017

Vlaggenlijn

Vorig jaar haakte ik een geboorteslinger als kraamcadeau voor ons buurmeisje.
Deze keer wilde ik een vlaggenlijn voor een jongen in blauw- en grijstinten.


Maar toen ik hiervoor hetzelfde patroon ging gebruiken, vond ik het niet stoer genoeg.
Ik wilde eigenlijk vlaggetjes die niet opengewerkt waren. En ik wilde ook geen 'gewone' driehoekjes....

Met haaknaald 3 en 5 bollen katoen uit mijn voorraad ging ik aan de slag.

Na een tijdje stoeien had ik de juiste vorm en was ik tevreden over de grootte.


Ik maakte ze als volgt:

Haak een ketting van 27 lossen (26+1 keerlosse)
Toer 1:               haak 26 vasten
Toer 2 t/m 20:    haak 1 losse (deze telt niet als 1e vaste), haak 26 vasten
Toer 21 t/m 33:  haak 1 losse (deze telt niet als 1e vaste) haak de eerste 2 vasten en de laatste 2 vasten van iedere toer samen.
Hecht af en werk de draadjes weg.

Haak met de kreeftensteek een rand om het vlaggetje. Je haakt alle kanten muv de bovenkant, want daar worden de vlaggetjes aan elkaar gehaakt.
De kreeftensteek gaat als volgt: Hecht in de rechter bovenhoek van het vlaggetje aan. Met de kreeftensteek haak je van links naar rechts, dus terug. Haak 2 lossen, sla 1 vaste over en haak een vaste in de volgende vaste. Herhaal dit.

Ik heb van de volgende 4 kleuren garen ieder 2 vlaggetjes gehaakt:
Durable Coral hemelblauw 282
Durable Coral slate 389
Durable Coral lichtgrijs 2232
Yarn & Colors jade gravel 073

Met Durable Coral ivoor 326 heb ik een ketting gehaakt van 50 lossen daarna 1 voor 1 de vlaggetjes mee gehaakt met steeds 10 lossen tussen de vlaggetjes. Ik ben weer geƫindigd met 50 lossen. Als laatste nog met een toer vasten terug en de vlaggenlijn is klaar.


Zodra ik weer wit vilt in huis heb zal ik ook de naam van de baby op de slinger maken.

Mocht je de slinger ook willen maken.... dan veel plezier met het patroon!

Groetjes Doreen

5 opmerkingen:

  1. super mooi en hele mooie kleuren welk garen en kleurnummers heb je gebruikt?
    groetjes Natasja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Staat in het bericht vermeld: Durable Coral hemelblauw 282, Durable Coral slate 389, Durable Coral lichtgrijs 2232, Yarn & Colors jade gravel 073

    Groetjes Doreen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kom hier via Annemarie's haakblog en dit is precies wat ik zoek, een stoere slinger. Bedankt voor het leuke patroon. Ga ik zeker binnenkort gebruiken. Ga gelijk eens verder "neuzen" hier. Fijn weekend verder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je de slinger ook wil maken! Veel plezier met 'neuzen'
      Groetjes Doreen

      Verwijderen
  4. Bedankt voor het leuke, duidelijke patroon! Hier ga ik zeker mee aan de slag gaan! Prachtige kleuren heb je gebruikt.
    Groetjes Nans

    BeantwoordenVerwijderen