Vlaggenlijn

Vorig jaar haakte ik een geboorteslinger als kraamcadeau voor ons buurmeisje.
Deze keer wilde ik een vlaggenlijn voor een jongen in blauw- en grijstinten.


Maar toen ik hiervoor hetzelfde patroon ging gebruiken, vond ik het niet stoer genoeg.
Ik wilde eigenlijk vlaggetjes die niet opengewerkt waren. En ik wilde ook geen 'gewone' driehoekjes....

Met haaknaald 3 en 5 bollen katoen uit mijn voorraad ging ik aan de slag.

Na een tijdje stoeien had ik de juiste vorm en was ik tevreden over de grootte.


Ik maakte ze als volgt:

Haak een ketting van 27 lossen (26+1 keerlosse)
Toer 1:               haak 26 vasten
Toer 2 t/m 20:    haak 1 losse (deze telt niet als 1e vaste), haak 26 vasten
Toer 21 t/m 33:  haak 1 losse (deze telt niet als 1e vaste) haak de eerste 2 vasten en de laatste 2 vasten van iedere toer samen.
Hecht af en werk de draadjes weg.

Haak met de kreeftensteek een rand om het vlaggetje. Je haakt alle kanten muv de bovenkant, want daar worden de vlaggetjes aan elkaar gehaakt.
De kreeftensteek gaat als volgt: Hecht in de rechter bovenhoek van het vlaggetje aan. Met de kreeftensteek haak je van links naar rechts, dus terug. Haak 2 lossen, sla 1 vaste over en haak een vaste in de volgende vaste. Herhaal dit.

Ik heb van de volgende 4 kleuren garen ieder 2 vlaggetjes gehaakt:
Durable Coral hemelblauw 282
Durable Coral slate 389
Durable Coral lichtgrijs 2232
Yarn & Colors jade gravel 073

Met Durable Coral ivoor 326 heb ik een ketting gehaakt van 50 lossen daarna 1 voor 1 de vlaggetjes mee gehaakt met steeds 10 lossen tussen de vlaggetjes. Ik ben weer geëindigd met 50 lossen. Als laatste nog met een toer vasten terug en de vlaggenlijn is klaar.


Zodra ik weer wit vilt in huis heb zal ik ook de naam van de baby op de slinger maken.

Mocht je de slinger ook willen maken.... dan veel plezier met het patroon!

Groetjes Doreen

Reacties

  1. welke steek gebruik je om de naam erop te zetten
    Trouwens bedankt voor leuke patroon,ook leuk om te doen..
    jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankje wel voor het patroon,ik maak er 5 met op elke vlaggetje 1 letter, hello komt er te staan liefs Dia

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts